כל קריינות נולדת מרעיון - בין אם מדובר בפרסומת קליטה, בסרט תדמית, בצליל המתנה או בסיפור דרמטי. נניח לרגע שמדובר בסרט תדמית. הגוף שמעוניין בסרט התדמית מעביר את הרעיון שלו לכתב, ואחרי כתיבת הטקסט הרלוונטי, בין אם על ידי הגוף עצמו או איש תוכן מתאים, הוא נשלח לקריין כדי להקליט קריינות מתאימה.
עד כאן הכל ברור, אבל נסו לחשוב מה קורה אם קריין מקבל את המשפט הבא: "החברה שבבעלותנו הממוקמת בראשון לציון כוללת למעלה מחמש מאות עובדים מקצועיים ומתמחה במתן פתרונות עבור לקוחותינו הרבים בארץ ובעולם". נסו לקרוא את המשפט הזה בעצמכם. האם הצלחתם לעשות זאת בנשימה אחת? אם כן, כל הכבוד לסרעפת שלכם, אבל סביר להניח שלקחתם נשימה קטנה במהלך הקריאה, כדי להתמודד עם המשפט בשלום.
המשפט שהבאתי כאן (משפט מומצא לחלוטין) כולל 19 מילים, שהן לא מעט עבור אדם נורמלי שצריך להקריא אותו. זוהי דוגמא מצוינת לדילמה שאיתה נאלצים להתמודד מדי פעם קריינים: הגוף המבקש את הקריינות מעוניין להכניס כמה שיותר מידע במשפט אחד - אבל שוכח שבן אדם צריך להקריא אותו באופן מושלם. במילים אחרות, הטקסט הכתוב, לא נכתב נכון עבור קריינות.
שלוש שיטות שימושיות
איציק זיאת
http://hakaryan.com